Het verhaal van Ger Geurts
Bijnaam: ‘Convents Girke’
Woonachtig: Stationsweg / G 140a
Geboren: 14-11-1915
Overleden: 05-04-1994
Beroep: thuis in gemengd bedrijf /
vanaf 1943 bij de Nederlandse Spoorwegen
Ger heeft na zijn pensionering het verhaal verteld aan Sjef de Wolf, zijn buurman in de Kruisstraat. Deze heeft alles voor hem uitgetypt.
Vrijwillige Landstorm van september 1933 tot juli 1935; 300 verplichte uren met opleiding tot tirailleur (zandhaas) in de oude school op alle vrijdagen van 12.30 tot 19.00 uur.
Opkomst als dienstplichtige op 22 juli 1935 voor zes weken. Indien geen vrijwillige landstorm dan 5 ½ maand. Ingedeeld bij de Limburgsche Jagers, gelegerd in Waalsdorp (Westland); afgezwaaid op 2 september 1935
Algemene mobilisatie: 28 augustus 1939
In totaal werden 280.00 soldaten gemobiliseerd. Het openbaar vervoer lag 3 dagen plat: puur soldaten vervoer. Wij moesten ons melden / legering in een veilinggebouw in ’s Gravenzande (Westland) tot aan het uitbreken van de oorlog in mei 1940.
10 mei 1940 – Duitse inval; Groot Alarm; gevechtsklaar verzamelen en richting Hoek van Holland; onderweg opgehouden door frontlinie bij ’s Gravenzande; gevechten.
11 mei 1940 – Om 06.00 uur alsnog vertrek richting Hoek van Holland om aldaar in het kamp van de mariniers de stellingen in de duinen in te nemen. Diverse luchtaanvallen door Duitsers; gelukkig geen gewonden.
12 mei 1940 – Plannen gewijzigd; in de nacht met vrachtwagens alsnog richting Rotterdam; uiteindelijk bestemming centrum Rotterdam (bescherming Maasbruggen).
13 mei 1940 – Via Vlaardingen gearriveerd in Schiedam; diverse aanvallen door Duitse straaljagers; enkele vrachtwagens stuk; helaas enkele gewonden. Na enkele uren weg vervolgen richting Rotterdam. Aan de rand van de stad vooralsnog ingekwartierd in een school; bepakking aanhouden. De hele nacht paraat gebleven in de school.
14 mei 1940 – Om 08.00 uur afmars te voet richting Maasbruggen ter aflossing van de daar aanwezige mariniers. Om 12.00 uur met de compagnie (150 personen) gearriveerd in het centrum van Rotterdam. De tocht duurde zolang vanwege het vele luchtalarm onderweg.
Precies 13.30 uur brak de hel los. Het Bombardement van Rotterdam heeft tot 14.15 uur geduurd
Hitlers rechterhand Göring had opdracht gegeven tot het bombardement. We hadden bijna ons doel bereikt (de Willemsbrug), toen het begon. Er werd ‘Dekking’ geschreeuwd. Ik weet nog, dat ik een groentewinkel binnen rende, waar een paardje met een groentewagen voor de deur stond. Het geronk van vliegtuigen, het ontploffen van bommen, het gefluit en gekrijs en dat de tegenoverliggende huizen werden getroffen. Na afloop, toen de rook en stof waren opgetrokken liep ik naar buiten en zag ik dat de tegenoverliggende gevels in puin lagen, maar dat dat paardje met de groentewagen nog ongedeerd voor de winkel stond!
158 bommen van 250 kg en 1150 bommen van 50 kg waren op Rotterdam gevallen; een kwart van de stad was verwoest; in en om Rotterdam waren 185 soldaten gesneuveld en aan het Zuidfront van de Vesting Holland kwamen 258 man om het leven.
De Capitulatie van Nederland was een feit
De compagnie, waarvan Ger Geurts deel uitmaakte, werd als krijgsgevangenen geïnterneerd op vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam. Demobilisatie volgde op 25 mei 1940, waarna Ger op weg kon gaan naar huis. ’s Avonds om 21.00 uur arriveerde hij in de ouderlijke woning aan de Stationsweg te Hegelsom.
1940
Na zijn thuiskomst is Ger, als oudste zoon, aan het werk gegaan in het gemengd tuinbouwbedrijf van zijn ouders. Daarnaast bracht hij zijn al eerder bij de Hegelsomse smid Piet Janssen opgedane kennis in de praktijk in dienst van ‘Smitten Ties’ (v.d. Munckhof) in Horst. Er moest brood op de plank komen.
Begin 1943 kreeg hij een oproep voor medische keuring, bijvoorbeeld de ‘Arbeitseinsatz’.
Halverwege 1943 kwam Ger in loondienst bij de Nederlandse Spoorwegen als locomotief-bankwerker en daardoor werd hij vrijgesteld van arbeidsinzet in Duitsland.
Werken bij de NS betekende voor Ger veel werk, omdat locomotieven en rijtuigen nogal eens geraakt werden door de almaar toenemende luchtaanvallen door de geallieerden.
17 september 1944 werd door de regering in Londen een Stakingsbevel afgekondigd, waaraan ook de Nederlandse Spoorwegen zich hielden. Ger moest onderduiken tot de bevrijding van Hegelsom op 23 november 1944.
Bron:
Verslag en verdere documenten en foto’s gekregen via zijn zoon Piet Geurts (vrijwilliger Stg. Heemkunde Hegelsom)